Kauza Jaroslav Bartoš

Jaroslava Bartoše jsem vzal v létě 2008 na svou expedici Pamír 2008. Byl tam platným členem výpravy. To horší v něm se ukázalo až po návratu domů a zaskočilo mě to. Přííště si budu parťáky vybírat pečlivěji. Zde najdete stručnou historii celé „kauzy“.

Jára ještě před odjezdem nasliboval u sebe doma v Trutnově, že po návratu uskuteční fotografickou výstavu. Vzhledem k tomu, že nebylo jasné, zda vůbec a případně jaké fotografie z Tádžikistánu dovezeme, připadalo mi to jako velmi sebevědomé. Nakonec sice nějaké fotografie dovezl, ale nebylo jich mnoho a především jeho fotoaparát neměl parametry pro výrobu výstavních zvětšenin. Proto se už během expedice postupně vyjasňovalo, že na výstavě budou především moje fotografie.

Po návratu sestříhal Jára film z materiálu, který jsme natočili digitálními fotoaparáty. Film obsahoval řadu faktických chyb. Ty ale ale Jára odmítl opravit. Vzhledem k tomu, že jsem dovezl obrovské množství materiálu, domluvili jsme se s Járou, že fotografie na výstavu budu vybírat jen z toho, co jsem na Pamíru nafotil já sám. Další ohromnou skupinu kvalitních fotografií pořídil na Pamíru Ruda. Vzhledem k příbuzným tématům a užšímu vztahu k vlastnímu dílu ale padla volba na mé snímky. I tak byl výběr z velkého množství náročný. Vybrané snímky jsem Járovi poslal na CD, on zařídil jejich zvětšení a instalaci. Můžete se na ně podívat na samostatné stránce. Své rozčarování z vernisáže jsem popsal v článku Jaroslav Bartoš a nemoc zvaná přilhávání.

Mám v povaze až úzkostlivě dbát na to, aby má tvrzení byla pravdivá. Pokud to někomu stojí za námahu, může si tvrzení z článku ověřit podle údajů na webu naší expedice. Jára se snažil své mystifikace doložit, ale používal k tomu zvláštní metodu, kterou bych nazval zaplavení bezvýznamnými slovy, uhýbání od tématu a podsouvání jiných témat. Diskuse pod mým článkem byla proto úplně zbytečná – o diskusi se totiž nejednalo. Proto jsem ji celou (včetně hlasů na mou podporu) z webu stáhl.

Pátrání po fotografii

Pokusil jsem se zjistit, kterou fotografii má Jára na mysli.

Snímek z vernisáže - všimněte si fotky označené šipkou

Snímek z vernisáže - všimněte si fotky označené šipkou

Po zvětšení vidíme, že se jedná o vrcholovou fotografii

Po zvětšení vidíme, že se jedná o vrcholovou fotografii

Jde o tento snímek

Jde o tento snímek

Jára má tedy na mysli vrcholovou fotografii, kterou jsem pořídil samospouští. Tuto fotografii jsem pro výstavu nevybral. Jára ji tam zařadil z vlastní iniciativy.

Přestože jsme byli už dříve domluveni na tom, že uskutečním další výstavy a proto mi Jára po trutnovské výstavě zvětšeniny předá, nestalo se tak. Žádosti o předání fotografií teď přechází mlčením. Domnívám se proto, že Jaroslav Bartoš nemá v úmyslu naši dohodu dodržet (novinka z května 2010 uvedena na konci článku).

Když už jsem na celou věc trochu pozapomněl, ozvala se mi magistra Žaludová, ředitelka galerie, v níž se výstava uskutečnila. Svolila k tomu, abych její e-mail zveřejnil. To jsem udělal v příspěvku Jaroslav Bartoš a jeho přilhávání podruhé. Jára Bartoš zareagoval textem, v němž tvrdí, že fotografie, které jsem na výstavu vybral nebyly jen mé. Pozná se to prý tak, že na jedné fotografii jsem i já sám a proto nemohu být jejím autorem. Podívejme se, kterou fotografii měl Jára asi na mysli. Vpravo vidíte postup mého pátrání. V jednom z rámů visí naše společná vrcholová fotografie. Na té fotografii jsem také vyfocený. Je to tedy přesně ta fotografie, o níž Jára píše. V obou věcech, tedy v autorství i výběru Jára nemá pravdu. Každému je jistě jasné, že když postavíte fotoaparát na kámen, nastavíte clonové číslo a čas závěrky a namíříte objektiv žádaným směrem, můžete po spuštění samospouště dojít před objektiv a přesto zůstat autorem snímku. Další věc je, že tuhle fotografii jsem pro vystavování nevybral. Jára Bartoš tedy opět (pokolikáté už?) lže. Můj výběr obsahoval padesát snímků a můžete ho vidět na tomto odkazu. Vrcholový snímek mi připadal pro publikum nezajímavý – lidé přece přijdou na fotografie hor a polosoukromý dokumentární snímek proto na výstavu nepatří. Až na vernisáži jsem zjistil, že je vystavená i tahle fotografie. Jára se prostě rozhodl, že tam ten snímek bude, proto můj výběr rozšířil a tuto fotografii zařadil. Dnes tvrdí, že jsem ji do výběru zařadil já.

V posledních dnech (polovina května 2009) Jára Bartoš své texty opět upravil a ty nejméně udržitelné stáhl. Nejzajímavější však není to, co Jaroslav Bartoš píše, ale to, čemu se stále vyhýbá. Nedodržel totiž domluvu, že mi fotografie po výstavě v Trutnově dá k dispozici pro další vystavování. Fotografie jsou tedy stále u něho. Má s nimi asi další plány – ostatně prezentuje to i na svém webu v nabídce sponzorům touto fotografií, na níž drží v rukou jednu z mých zvětšenin a hlásí se k jejímu autorství. Inu pro sponzora vše – třeba i nějakou tu drobnou lež…

Zvětšeniny už navzdory dohodě asi neuvidím (novinka z konce května 2010 – fotografie dorazily po 16-ti měsících). Jára dostal seznam podmínek, za nichž smí mé fotografie vystavit. Žádnou z nich nesplnil. Pokud tedy fotografie někde vystavuje, dělá to bez svolení jejich autora. Možná ale tvrdí, že je jejich autorem on. Nepřekvapilo by mě to.

Novinka z konce července 2009 – Jaroslav Bartoš mě v soukromém e-mailu obvinil z toho, že vydávám film z expedice za své dílo. Co k tomu dodat? Snad jen to, že kdybych ho chtěl vydávat za své dílo, mohl bych to udělat. Film je totiž z naprosté většiny sestříhaný z mých záběrů. J. Bartoš film nabízí k prodeji — jsem zvědav, jaký podíl ze zisku mi nabídne. Nemyslím ale, že by to udělal. Dnes ho totiž už znám o něco lépe. Bohužel.

V květnu 2010 se celé to bahno zase rozvířilo. Jednak jsem zjistil, že J. Bartoš si nárokuje copyright na film, jehož autorem je jen z malé části (viz text Jaroslav Bartoš a copyright) a dále mi konečně dorazily fotografie. Formálně je tak dohoda o tom, že mi je pan Bartoš předá splněna.

Každému soudnému člověku je jasné, že splnění dohody po šestnácti měsících není nic jiného, než obstrukce.

Kromě toho se Jára Bartoš zviditelňuje tím, že na diskusních fórech vystupuje jako anonym a diskutuje tam sám se sebou. To už asi dosvědčuje nějakou formu duševní choroby. Doklad je k dispozici na tomto odkazu.

~*~

  1. Jo jo víme

    Jojo, Járu známe dobře. Podobně se projevil i při spoluorganizaci Světové výstavy vývoje myslivosti a lovectví Brno 2010, kde tvrdil, že dělal dvěstě posterů. Samozřejmě, že je jen přeposílal do tiskárny a to ještě k tomu blbě.

    • Alena

      Dobrý den, docela by mě zajímalo, kdo postery ke zmiňované výstavě vytvářel a v jaké podobě (v jakém programu atd…) je panu Bartošovi předával. Dostala jsem se sem v úplně náhodou (při hledání návratu pana Bartoše z Asie)a koukám jak se tak říká „jako z jara“ – ale nicméně informace by mi při komunikaci s panem Bartošem mohla být užitečná stejně jako pár poznatků z výše uvedeného problému. Moc sice nechápu o co se jedná, ale asi to je opravdu dost zvláštní vydávat něčí dílo za své, fotkami se zabývám spíš na amatérské úrovni,ale výstavu z nekvalitních fotek asi připravit nelze.
      Děkuji za ocpověď.

      • Postery pro SVVML 2010

        Dobrý den, postery jsem dělala já. Z jakého důvodu Vás to zajímá?

  2. jana

    ahoj, já teda neznám ani jednoho z vás a na článek jsem narazila náhodou. Mě by jen zajímalo jak se dostal pan Bartoš k tý vrcholový fotce, když měl na cd jen výběr fotografií od pana Hruše. a ten ji tam nezařadil. dík

    • Tomáš Hruš

      Byli jsme domluveni, že každý dostane vypálené všechny fotografie od všech ostatních účastníků. Takže stejně jako já mám někde na disku i fotografie, které pořídil Jára Bartoš a Ruda Dvořák, mají oni dva fotky od toho druhého i fotky moje.

  3. jd

    měl jsem na zdi celkem pěknej kalendář z cesty do jižní ameriky. když jsem zjistil, že je vod bartoše, tak jsem ho sundal.. divnej týpek.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.